23.5.09

עד כלות: בעקבות התנכלות המדינה לגרים שומרים תורה ומצוות שוקלים גרי צדק לעבור טקס ''גיור'' רפורמי נוסף לגיור ההלכתי כדי להיכנס לארץ ללא קשיים...

הופיע באתר שופר.נט של הרב אמנון יצחק בחודש יוני 2008
בכתובת http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=10717




זו אינה אטימות אלא אכזריות * 'כלה' גרת צדק המשתייכת לקהילת האנוסים בקולומביה שחבריה גוירו בגיור אמת בידי רבנים שנשלחו מישראל ושומרים על קלה כעל חמורה הגיעה כתירת לישראל לקראת חתונתה עם בן ישיבה הלומד בירושלים * היא הציגה את כל המסמכים הדרושים כולל כרטיס טיסה חזרה לקולומביה ולמרות זאת נעצרה ובשרירות ורוע לב גורשה ממדינת היהודים * המדינה מכשירה גיורי בזק ומקבלת ללא עוררין תעודות ''גיור'' שהונפקו על ידי רפורמיים בחו''ל אבל גרי צדק שהתגיירו כדת ומקיימים אורח חיים יהודי למופת נתקלים בהתנכלויות בלתי פוסקות מצד רשויות ההגירה בארץ * בעקבות התנכלות המדינה לגרים שומרים תורה ומצוות שוקלים גרי צדק לעבור בחו''ל טקס ''גיור'' רפורמי נוסף לגיור ההלכתי כדי להיכנס לארץ ללא קשיים... מדינת ישראל שומרת על כלה כעל...חמורה


דרמה אכזרית ונטולת רגש אנוש שבה מעורבים זוג גרי צדק מקהילת ה'אנוסים' בבוגוטה בירת קולומביה שחבריה שומרים על קלה כעל חמורה, התרחשה בסוף השבוע בשערי הכניסה למדינה שבנמל התעופה בן גוריון. מדובר בבני זוג מאורסים המתכוננים להקים בית של תורה. החתן הוא בחור ישיבה לכל דבר השוקד על תלמודו בישיבה לדוברי ספרדית בשכונת הר נוף בירושלים. בשבוע שעבר נחתה בארץ הכלה שבקשה לעבור תקופת למוד אצל מדריכת כלות ולאחר מכן לשוב קולומביה עד להשלמת תהליך קבלת הזכאות לעלות לארץ. היא נעצרה בידי משטרת הגבולות והוחזקה במעצר יום שלם, בעוד ראשי ארגון 'שפתי מבשר' הפועלים בקרב הקהילה שומרת התורה והמצוות המיוחדת הזו הופכים שמים וארץ בנסיון להביא לשחרורה. אבל שלטונות ההגירה התעקשו שהיא חשודה בכונה ל...עבוד בארץ באופן בלתי חוקי והם לא התכונו ל'עבודת ה'. לך תשכנע אותם שיש גם אנשים ישרים ותמימים המצטרפים ליהדות מתוך כונות אמת להסתפח לעם היהודי ולא מתוך אינטרסים אישיים כמו אלה העוברים תהליך גיור מזורז, שעוררו לאחרונה את 'סערת הגיור' המאולצת.
לא עזרו הסבריה של הצעירה כי היא יהודיה לכל דבר ועל כן היא רשאית לעלות ארצה במסגרת 'חוק השבות' (אותו החוק שבשמו, כזכור, מעלים לארץ רבבות גוים על סמך קשר משפחתי קלוש לסבא יהודי), לא עזר גם כרטיס הטיסה חזרה לקולומביה, שהיה בידיה והוצג כמתבקש, אפילו הוכחות שכבר נפתח עבורה תיק עליה בסוכנות היהודית ושהיא מתעתדת לעלות ארצה בהמשך השנה לא הצליחו לשבור את חומת האטימות.
ביום חמישי בערב נעשה מאמץ של הרגע האחרון לפנות לבית המשפט המחוזי בתל אביב על מנת שיוציא צו מניעה נגד גרושה מהארץ. השופט סרב לבקשה ובשעות הבקר של יום ששי הועלתה האשה על מטוס לקולומביה וללא כל התחשבות בעובדת היותה יהודיה שומרת תורה ומצוות, הושלכה מכאן. היא נחתה בקולומביה שעה קלה לפני כניסת השבת דבר שלא השאיר לה כל אופציה חוץ מלבלות את כל יום השבת בסביבה המפוקפקת למדי של נמל התעופה הבינלאומי בוגוטה.
''מה היה אכפת להם לעכב אותה בארץ לפחות עד מוצאי שבת''?, תוהה הרב דניאל גינרמן, מנהל ארגון 'שפתי מבשר' המטפל בקהילה שהיה מעורב בפרשה ''ההרגשה שלנו היא שמדובר בהתנכלות מכוונת של השלטונות בארץ המודעים למשמעות הצעד שלהם והם מבקשים בדרך זו לשבור את רוחם של המתגיירים ולגרום להם להתיאש מלעלות ארצה''.
אין זו הפעם הראשונה ששלטונות משרד הפנים חוסמים את דרכם של גרי אמת אורתודוקסים, שומרי תורה ומצוות להכנס לארץ ואפילו במעמד של תירים, כמו כל...צליין. לפני מספר שנים התוודעה א' לעובדה שהיא בת למשפחה שמוצאה מאנוסי ספרד. התגלית הזאת חוללה מהפך בחייה. היא הצטרפה לאותה קהילה מיוחדת במינה, קהילת 'מים חיים' בבוגוטה בירת קלומביה, המורכבת מצאצאי אנוסים שגילו מחדש את זיקתם היהודית והחלה בלמודי יהדות. לפני כשנתים היא התגיירה כדת וכדין וכמו יתר חברי הקהילה קבלה על עצמה אורח חיים חרדי לכל דבר. היא מקפידה בקלה כבחמורה ומתיעצת בכל ענין ברבנים המלוים את הקהילה.
בשלב מסוים השתדכה א' עם רב תלמיד חכם המתגורר בארץ, מרביץ תורה ידוע בקרב קהילת המתגיירים בדרום אמריקה. השנים נשאו כדת משה וישראל בחתונה צנועה ומרגשת שהתקיימה בבוגוטה. כעבור זמן מה שב הבעל לארץ ישראל. א' נותרה בקולומביה על מנת לסיים את עסוקיה לפני שתצטרף לבעלה בהקמת בית של תורה בארץ הקדש.
א' לא חשבה שתהליך ההתאקלמות בישראל יהיה קל, אבל כאשה חזקה שעשתה כברת דרך רוחנית ארוכה היא היתה בטוחה שיעלה בידה להתמודד עם כל הקשיים ולהגשים את שאיפותיה הנעלות. מה שהיא לא לקחה בחשבון הוא שהקשיים יתחילו עוד לפני שתספיק להציג את כף רגלה על אדמת ארץ ישראל.
מיד ברדתה מהמטוס עצרו שוטרי משטרת הגבולות את א' ואת בנה בן ה-11, שכבר היו לו אפילו... פיאות בטענה שהיא מבקשת להסתנן ארצה כעובדת בלתי חוקית. לא עזרו תעודות הגיור, אשורי הנשואין ואפילו הדרכון הדיפלומטי שא' הציגה בפני השוטרים. לאחר כמה שעות של מעצר בתנאים קשים, היא מצאה את עצמה יחד עם בנה על מטוס בדרכה חזרה לקולומביה.
א', אשה משכילה ואינטליגנטית העובדת במשרד החוץ של קולומביה, נפגעה קשות מקבלת הפנים המשפילה לה זכתה בארץ היהודים, אך לא אמרה נואש. ההערכה היתה שמדובר בתקלה חד-פעמית שמקורה בחוסר תיאום בין הרשויות, תופעה מצערת אך לא נדירה כאשר מדובר בנושא משפטי סבוך כמו הגירה לארץ זרה. בפעם השניה כשהגיעה ארצה דאגה א' להצטייד גם...במכתב המלצה מטעם הקונסול הישראלי בבוגוטה שאישר את כנות כונותיה ובמכתב מטעם משרד החוץ של קולומביה המאשר כי לא מדובר באשה הזקוקה להשלמת הכנסה מעבודות משק בית...
לתדהמת כל המעורבים בפרשה גם זה לא עזר.
א' נכלאה למשך 18 שעות בבית המעצר בנתב''ג וגורשה בשנית מהארץ. חמור מכך – למרות שא' הציגה מסמכים המוכיחים כי היא אשה שומרת מצוות המדקדקת על קלה כבחמורה, עובדה הנכרת גם בחזותה החצונית, סרבו השוטרים להתחשב בתחנוניה והעלו אותה בכח על מטוס לקולומביה בלי שנעשה סדור כלשהו להבטחת מזון כשר במהלך הטיסה הממושכת ומתוך ידיעה שהמטוס ינחת בבוגוטה לאחר כניסת השבת.
''כפו עליה לחלל את השבת למרות שידעו כי מדובר באשה חרדית ואולי דוקא בגלל עובדה זו'', אומר בכאב הרב דניאל גינרמן.
בפעם השלישית שא' הגיעה ארצה הוגשה עתירה לבג''ץ כדי למנוע את גרושה. השופטים הורו לשחרר את א' בערבות של עשרים אלף שקלים. נכון להיום מתגוררת א' עם בעלה בישוב מצפה יריחו אך עדין אין לה אישור שהייה קבוע. למעשה היא כלואה בארץ - אם תצא מגבולות המדינה לא בטוח שהיא תוכל לשוב.
ספורה של א' הוא רק עוד אחד מתוך כמה מקרים דומים בהם נתקל הרב גינרמן לאחרונה. בעוד המדינה מכשירה גיורי בזק ואף מקבלת ללא עוררין תעודות ''גיור'' שהונפקו על ידי גורמים רפורמיים בחו''ל, נתקלים גרי צדק שהתגיירו כדת ומקיימים אורח חיים יהודי למופת בהתנכלויות בלתי פוסקות מצד רשויות ההגירה בארץ. הגיעו הדברים לידי כך שכמה מגרי צדק שהספורים על הקשיים הגיעו לאוזניהם שוקלים לעבור טקס ''גיור'' רפורמי בנוסף לגיור ההלכתי אותו כבר עברו בהצלחה רק כדי שיכניסו אותם לארץ ללא קשיים...
''נוצרה מציאות אבסורדית שבה אנשים שהקריבו את כל אורח חייהם הקודם על מנת לחיות כיהודים אינם מורשים להיכנס ארצה בעוד שאנשים שכל גיורם הוא מהשפה ולחוץ מתקבלים בזרועות פתוחות'', אומר הרב גינרמן.
כשהוא מדבר על התהליך אותו עוברים צאצאי האנוסים השבים אל יהדותם מקפיד הרב דניאל גינרמן לנקוט במונח ''תהליך תשובה'' כדי לתאר את המשמעות היחודית של הגיור הזה. תהליך התשובה זהה לחלוטין לתהליך הגיור הסטנדרטי אלא שיש במינוח הזה הכרה בעובדה שלא מדובר בזרים המצטרפים לעם ישראל ממרחקים אלא בבנים אובדים של העם היהודי השבים אל ביתם הרוחני לאחר נתק של מאות שנים.
''חשבון דמוגרפי פשוט מלמד שבעולם אמורים להיות היום מליוני 'בני אנוסים', צאצאי אותם יהודים שמטעמים שונים לא עזבו את ספרד בעת ההיא ובמקום זאת אימצו לעצמם זהות נוצרית למראית עין'', מסביר הרב גינרמן.
ברבות השנים התפזרו היהודים האלה לכל קצוי האימפריה הספרדית והפורטוגזית שבשיא גדולתה הקיפה את כל מרכז ודרום אמריקה. קמעא-קמעא טושטשה זהותם היהודית של צאצאי האנוסים. הם התערבו באוכלוסיה המקומית וחדלו לשמור מצוות, אבל גם אחרי מאות שנים עדין הקפידו בקנאות על מנהג כלשהו או פרט הלכתי מסוים, שריד אחרון למורשת היהודית שאבדה להם.
''בקולומביה אין זה נדיר למצא משפחה קתולית אדוקה מדורי דורות שבשום פנים ואופן לא תכניס הביתה בשר חזיר למרות שהבשר הזה תופס מקום מרכזי בתפריט המקומי. אתה יכול לשבת עם משפחה טיפוסית לחלוטין שתספר לך על סבתא שתמיד הקפידה להפריד מהעיסה פיסת בצק קטנה בשעה שאפתה לחם, או על כאלה שנוהגים בכל יום ששי להדליק נר בתוך ארון סגור, זכר לימים שבהם היה צורך להסתיר את הדלקת נרות השבת מעיניה הבולשות של האינקויזיציה''.
הקשר היהודי סמוי מן העין אבל לא צריך להתאמץ הרבה כדי לחשוף אותו. ''לפעמים אני נתקל במצבים כמעט הזויים'', מספר הרב גינרמן, ''מידי חדש או חדשים אני נמצא בברצלונה במסגרת שעורי התורה שאנחנו מוסרים בספרד. כל הזמן עוצרים אותך אנשים ברחוב ואומרים – 'אתה רב, יש לנו שאלה אליך, אנחנו מצאצאי היהודים ורוצים לדעת מה זה אומר'. אתה נתקל בפניות האלו מצד נהגי מוניות, שוטרי תנועה, עובדי מלון – בעצם בכל מקום''.
''גם בצד השני של האוקינוס, בקולומביה, יש הדים לתופעה זו. בסמטאות היותר נדחות של בוגוטה הבירה אפשר למצא כנסיות המקושטות במגיני דוד או בסמלים יהודיים אחרים, בטוי לתהליך התקרבות חזרה למקורות ובאיזושהי מידה אף 'התייהדות' מסוימת של האנשים שיסדו אותם, או של אלו בתוכם שמשתוקקים לאורה של אמת''.
''המודעות לנושא האנוסים בספרד ובדרום אמריקה גברה מאד בשנים האחרונות'', אומר הרב גינרמן. ''אחרי מאות שנים של השתקה אנשים מתחילים פתאם לקלוט שהמנהגים המוזרים שעוברים אצלם במשפחה אינם רק תופעה פרטית, אלא הם חלק מספור הרבה יותר גדול המקיף מאות אלפי בני אדם. אצל רובם הגדול מדובר בסקרנות גרידא, רצון לחבר את הפאזל המשפחתי ותו לא. אבל יש מעוט קטן של אנשים יקרים שלוקחים את התהליך עד סיומו ומבקשים לשוב בכל לב ונפש לצור מחצבתם. אלו האנשים שלמענם כל המאמץ היה כדאי''.
את קהילות בני האנוסים בהם מטפל ארגון 'שפתי מבשר' גילו הרב משה סטרואי - ממייסדי הארגון ומגיד שעור קבוע בבית המדרש הוירטואלי - והרב דניאל גינרמן בדרך מקרה. מזה חמש שנים עוסק הארגון בהפצת תורה ליהודים דוברי ספרדית דרך האינטרנט. (''לקיים את דברי הרמב''ם שלקראת הגעת המשיח צריך לטהר את כלי הטומאה''.. כפי שהוא מגדיר זאת). במסגרת פעילות זו מפעיל הארגון תחנת שדור תורנית דרכה ניתן לצפות בשעורי תורה מוקלטים וגם בשדורים חיים בשפה הספרדית במגוון נושאים ותחומים אולפן ללמוד עברית מתוך שרשיו הקדושים ואולפן הכנה לגיור המלווה במערכת של תמיכה קהילתית לכל הקשור לחיי תורה במעשה (www.shuva.info).
במשך חמש השנים בהם פועל האתר נרשמו בו למעלה מ-15,000 תלמידים. בין אלפים לשלשת אלפים בני אדם משתתפים מידי יום בשעורי התורה המשודרים מארץ ישראל, מה שהופך אותו לבית המדרש הוירטואלי הגדול ביותר בקרב הצבור הדובר ספרדית.
להפתעתם הרבה של הרב סטרואי והרב גינרמן התברר להם כי התכנים היהודים שהם מפיצים זוכים לפופולריות עצומה בקרב בני אנוסים הנמצאים בתהליך של חפוש עצמי אחר זהותם הרוחנית האבודה. ''לא מדובר בפניה יזומה של קבוצה מאורגנת אלא באלפי פניות בודדות של אנשים שכל אחד מהם נמצא בתהליך חיפוש אישי'', מספר הרב גינרמן.
עבור האנשים הללו הנמצאים לרוב במקומות נדחים המרוחקים מאות ואלפי ק''מ מהקהילה היהודית הקרובה ביותר הצעד הראשון בדרך אל היהדות הוא חפוש באינטרנט אחר מידע יהודי בשפה הספרדית. כך קרה שרבים מצאו את דרכם לשעורי התורה של 'שפתי מבשר' ומכאן נרקם קשר רוחני מופלא הנמשך על פני מרחקים של אלפי קלומטרים ומאות שנים של נתוק מהעולם היהודי.
כאמור, חלק מהשואלים מתענינים ביהדות רק מההיבט ההסטורי והמשפחתי ומסתפקים בידע כללי שעוזר להם להבין מנין באו ומה הרקע למנהגים ה''מוזרים'' העוברים במשפחתם מדור לדור. אחרים אינם מסתפקים בכך ומבקשים לשוב למורשת העתיקה שנגזלה בהם. ''ממש מתקיים כאן הכתוב 'ורבים מעמי הארץ מתייהדים' '', מחייך הרב גינרמן.
התהליך כמובן איננו פשוט. כמי שאמונים על הוראותיהם של גדולי ישראל יש הקפדה מוחלטת על כל פרט והלכה בעניני גיור. המועמדים אינם מקבלים ''הנחות'' או ''הקלות''. רק מי שהוכיח את נחישותו לחיות חיים יהודים מלאים, למרות המהפך הקיצוני הנדרש מהם בכל אורחות חייהם וחרף כל הקשיים הנובעים מכך, יזכה להשלים את התהליך עד סופו.
ולמרות זאת, או אולי בגלל זאת, יש מבני האנוסים שעשו את הדרך הקשה ושבו הביתה. הצעירה שהושלכה מגבולות ישראל ביום חמישי האחרון היא אחת מאלה ומשתייכת לאחת הקהילות המרגשות - קהילת 'מים חיים' בבוגוטה. הקהילה מונה 104 נפשות, כולם בני אנוסים שבחרו לשוב ליהדות. במשך ארבע שנים הם למדו לחיות חיים יהודים שלמים על פי ההלכה. לפני שנה הטיסו מהארץ בית דין מיוחד שגייר אותם כדת וכדין.
''זה היה מעמד בלתי נשכח'', משחזר הרב גינרמן, ''הטבילה לגירות נעשתה באחד הנהרות הסמוכים לבוגוטה, במקום שהוכן במיוחד לשם כך על פי הוראת הרבנים. המתגיירים קבלו עליהם עול תורה ומצוות בלב שלם. עוד באותו ערב נערכו בו-זמנית 24 חופות בהם התחתנו הזוגות הנשואים כדת משה וישראל. עמדנו שם נפעמים ונרגשים''.
דרכם של בני האנוסים אינה סוגה בשושנים גם בקולומביה. בהתחלה הם נתקלו ביחס של חשדנות ונכור מצד הקהילות היהודיות המבוססות במדינה החוששות מפני תופעה של גיורים המוניים בקרב דלת העם שינסו בדרך זו לזכות בהטבות כלכליות שונות. אפילו במקוה של הקהילה לא הרשו להם להשתמש והם נאלצו לבנות לעצמם מקוה נפרד. אולם במהלך השנה החולפת נשבר הקרח. הרבנים המקומיים נוכחו לראות כי מדובר בקבוצה שלוקחת את יהדותה ברצינות גמורה, לעתים אף יותר מהקהילות היהודיות הותיקות והקשר אתם השתפר מאד.
''לא סתם אמרו חז''ל 'קשים גרים לישראל כספחת' '', אומר הרב גינרמן. ''למרבה הפרדוקס מתוך שלש הקהילות היהודיות הקיימות בבוגוטה רק אחת היא חרדית – זו של בני האנוסים''.
חוץ משאלות הלכתיות פונים בני האנוסים לרבנים בכל נושא יהודי הנחוץ להם. כבר נערכו בריתות ואף לויה אחת לגיורת, בת אנוסים, שבקשה להקבר כדת משה וישראל. ''זה היה ספור מרתק. האשה הזאת הובאה לקבורה בעיר איבגה המרוחקת כ-400 ק''מ מבוגוטה. בעיר הזאת אין בכלל קהילה יהודית. רוב תושביה הם אינדיאנים וביניהם חיים קבוצה של צאצאי אנוסים. היינו צריכים לקיים הידברות עם הרשויות העירוניות על מנת שיאשרו הקמת חלקה נפרדת ליהודים, הראשונה בהסטוריה המקומית, עבור אשה שאבות אבותיה התרחקו מהיהדות לפני מאות שנים. ממש מעגל הסטורי שנסגר''.
אבל כאשר חוזרים ממחוזות ההסטוריה אל המציאות העכשוית הכואבת שבות ההתנכלויות וההטרדות דוקא בישראל וכפי שזה נראה מהמקרה האחרון ומקודמים, הם מופעלות בישראל באופן מיוחד נגד הגרים שומרי המצוות שמגיעים ממדינות העולם השלישי. מי היה מעלה בדעתו ש'כלה' לא תורשה להכנס לבקר את ארוסה בישראל, בצעד אכזרי ונטול כל רגש ובודאי יהודי?
בתגובה 'שקופה' ולאקונית אומרת דוברת משרד הפנים סבין חדד ל'כל ההתחלות' כי הצעירה מוניקה טורס (שמה הגויי של ה'כלה') הגיעה לישראל כתירת. לאחר שעלה חשש כי היא מגיעה להשתקע בישראל, הועברה כנהוג לבירור הסוגיה מול עובדי משרד הפנים. במהלך התשאול סיפרה גב' טורס כי הגיעה לבקר אזרח ישראלי. (מדובר ברב שלה כ.ה.) מאחר שהמשרד בודק כל פרט שנמסר לו בטרם ההחלטה, נעשו מספר נסיונות ליצור קשר עם האזרח הישראלי - בהתאם לפרטים שניתנו על-ידי גב' טורס. נסיונות אלה העלו חרס והובילו לאזרח קולומבייני השוהה בישראל כתיר (תלמיד הישיבה החתן שלה כ.ה.) שהמתין לגב' טורס מחוץ לשדה התעופה. אזרח ישראלי המעונין להזמין 'בת זוג' נדרש לעשות זאת באמצעות משרד הפנים עוד בטרם הגעת בת הזוג לישראל. האזרח הישראלי לא עשה כן, דבר מתמיה לכשעצמו לאור העובדה שבעבר כבר הזמין בת זוג אחרת מקולומביה. (בשורה זו חושף משרד הפנים היבט של 'נקמנות' ברב שכופף אותו בפניה קודמת לבג''צ כ.ה.) גב' טורס בקשה להיכנס לישראל כתירת. לא כעולה חדשה ולא כיהודיה. סוגיות משמעותיות מעין אלה מוסדרות בטרם ההגעה ולא בעת הנחיתה.
איזו היתממות. כאילו לא מגיעים לישראל רבבות צליינים מכל העולם, לבקור, ללא תיאום מראש. אבל כשמדובר בכלה, גיורת צדק, הכללים שונים לגמרי מאלה שנוהגים במדינת היהודים בצליינים נוצרים או במתחזים המצוידים ב'תעודת גיור' רפורמית.


No comments: