24.5.09

"יציאת מצרים של אנוסים"

משיחת השבוע של חב"ד, #1111
ערב שבת-קודש פרשת אחרי / שבת הגדול, י"ג בניסן ה'תשס"ח


חיים יהודיים


מאת: אליעזר שולמן

במשפחתו של פרננדו נוהגים להרים את עלי החסה, עלה אחר עלה, מול השמש ולבדוק שאין עליהם חרקים. סבתא של אלפונסו מדליקה נרות בכל יום שישי בצהריים בארון גדול וסגור. סילביה מספרת שבסעודות משפחתיות נהג סבהּ לפרוס את הלחם, לטבול כל פרוסה במלח, ולחלק את הפרוסות אחת-אחת. אלה שרידים של מנהגים יהודיים שנותרו במשפחות של צאצאי האנוסים מספרד.

הרב דניאל גינרמן, תושב כרמיאל, שמציג את סיפורם של השלושה, אומר כי אלה מִדגם זעיר מאלפי סיפורים שהוא מכיר. כבר שנים הוא עוסק בפניות של בני-אדם הטוענים כי הם צאצאי האנוסים בספרד, והם מבקשים לחזור אל חיק היהדות.

קבוצות של בני אנוסים

הרב גינרמן נולד באורוגוואי לפני ארבעים שנה. למד בבית ספר יהודי קהילתי ובכולל של חסידי סטמר. כשבגר הגיע לארץ ולמד בישיבת מרכז הרב. חזר לאורוגוואי, התחתן ופתח חברת אינטרנט גדולה. לפני כחמש שנים חזר לארץ. "הקב"ה נתן לי להבין שעליי לנצל את היכולת שנתן לי למען היהדות", הוא אומר.

את סיפורם של צאצאי האנוסים גילה כאשר הקים אתר אינטרנט ובו שיעורי תורה לאוכלוסייה הדוברת ספרדית. הוא הוצף שאלות מכל מדינות דרום-אמריקה, ובהן פניות של צאצאי האנוסים. הוא החל לנסוע ברחבי ספרד ולבדוק, בהדרכת רבנים, את יהדותם של מי שהגדירו עצמם אנוסים. "גיליתי קבוצות של בני אנוסים מלוס-אנג'לס ועד הקצה הדרומי של דרום-אמריקה. פגשתי בני-אדם שמלו את עצמם בגיל שלושים או ארבעים, כדי לחתום בבשרם את הקשר לעם היהודי. הם מבקשים לחזור לחיק היהדות, כי הם מנודים הן מהגויים הן מהיהודים", הוא אומר.

גיור כהלכה

סיפורים על מנהגים יהודיים ששמרה הסבתא אינם ערובה שלאורך חמש-מאות שנה המשפחה לא התבוללה. לדבריו, צאצאי האנוסים במיורקה, בבלמונטה ובמקומות נוספים, מוחזקים יותר צאצאי יהודים, שכן הם הקפידו מאוד להינשא אך רק בתוך המשפחה. הם גם נדחו כל השנים על-ידי הנוצרים הקתולים, שקראו להם בשמות גנאי כמו 'צ'ואטוס', שהבדילו אותם מהאחרים.

"כל מי שמבקש לחזור ליהדות צריך להתגייר כדת וכדין", הוא אומר. "יש מצאצאי אנוסים שהתגיירו ונהפכו ליהודים שומרי תורה ומצוות ויראי-שמים, שהקימו בית נאמן בישראל או בברזיל ובארגנטינה. יש מהם שאף משמשים רבנים".

בזכות הנשים

במשפחות האנוסים נשמרה מורשת שמירת המצוות בסתר, מתוך פחד. צאצאי האנוסים בבלמונטה, פורטוגל, אופים עד היום הזה מצות רק בט"ז או בי"ז ניסן, מסורת שנועדה להטעות את האינקוויזיציה. הנשים יוצאות עם בנותיהן למקורות מים, ושם מלמדות אותן את שירי יציאת מצרים וקריעת ים-סוף.

גינרמן מסכם: "אם בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים, בזכות נשים צדקניות שרדו גם צאצאי האנוסים. בכל המחקרים והסיפורים, נשות האנוסים הן הדמויות הדומיננטיות, שעסקו בטהרת המת ובמצוות הבית במסירות-נפש. הן דאגו שימולו את התינוקות, ובכל יום שישי הדליקו נרות שבת. הן שטרחו להזכיר לדורות הבאים, שמוצאם מהעם היהודי ושהדת הנוצרית נכפתה עליהם בכוח".

הרב גינרמן. להחזיר נשמות לחיק היהדות


No comments: